úterý 13. září 2016

Ze služby Doktora v Anglii :)

První týden služeb za mnou :) A žiju! Teda...tohle konstatuju až po dvou dnech volna, kdy jsem se musela zregenerovat. Hm, nikdy by mě nenapadlo, jak 3 dny 12ti hodinové pracovní doby po sobě mohou člověka zničit...ten poslední den můj mozek málem prakticky explodoval!

Zkusím víc přiblížit, co znamená být "on call". Jak už jsem psala v minulém článku, služba on call je dvojí - denní : 8am-8:30pm a noční : 8pm- 8:30am. Tyto služby se slouží prakticky hlavně na akutních odděleních, která tu vypadají malinko jinak než ta naše. Emergency je systém sám o sobě a nikdo, kdo přijde nebo je přivezen na Emery nejde hned domů, i když to není na hospitalizaci. Všichni jsou dále převezeni na tzv. "Acute Medical Unit" nebo na JIP. AMU tu máme dvě, A a B, přičemž na A je cca 35 lůžek. No a na AMU se rozhoduje, zda člověka pošlou domů, nebo si ho tam nechají na pozorování, nebo ho rovnou šoupnou na klasické lůžkové oddělení. Jelikož z Emery posílají úplně každého pacienta, tak se třeba v sobotu stalo, že jen já jsem viděla 5 pacientů a všech 5 se poslalo domů, protože jim nic akutního nebylo.

Celý den vypadá takto. Ráno, po předání služby od nočního týmu, se dostaví Konzultanti, většinou 2 na 35 pacientů a jde se kolečko: Konzultant s Junior doktorem. Konzultant rozdává pokyny: vzít krev, udělat ultrazvuk, zavolat chirurga, propustit domů a Junior doktor zapisuje a později lítá jak hadr na koštěti, aby se všechno zařídilo co nejdříve a ti, co mají jít domů, aby co nejrychleji mohli odejít a uvolnilo se místo pro příval pacientů z Emery. A ideálně si někde v tom shonu někdy stihnete zajít na oběd. Jinak tady doktoři odebírají krev, zavádějí kanyly, píchají injekce. Já teda nevím, jak mí kolegové v Čechách, ale já tohle dělala naposledy ve druháku, takže na to čumím jak tele na nové vrata, stejně tak jako na cévkování, odebírání arteriálních plynů a nebo třeba i moje první vyšetření per rectum! :D



Kolem 3 se začnou hrnout pacienti Jakmile někoho přivezou, mladší doktoři (1-4 roky po škole) jdou a pacienta řádně vyšetří a přijmou, udělají si závěr, co jim tak asi je, navrhnou léčbu, nakonec to přetlumočí Konzultantovi, což je atestovaný doktor, jdou ho spolu vyšetřit a Konzultant má poslední slovo, co se s pacientem bude dít. Buď Vám Váš plán schválí nebo totálně zavrhne :D Kolem sedmé hodiny už Vám začnou svítit očička, protože se blíží konec služby a vy jste happy jak dva grepy, ale sedření jak koně! :)

Co se týče pokrytí normálních lůžkových oddělení po pracovní době a v noci....Půlka z těch doktorů, co je na Akutních odděleních, má zodpovědnost i za lůžkovou část, a pokud jsou potřeba, prostě se jim pípne na pager a oni se tam dostaví. Všechny tyto služby se týkají hlavně internistů a chirurgů, zbytek specializací jsou opravdu na on call službách, čili doma, ale po ruce mají telefon a může se jim zavolat v případě nouze. Takhle jsem třeba konzultovala s hematologem, teda až po tom, co jsem se třikrát omluvila, že ji ruším v sobotu večer :D

Největší katastrofa pro mě byly telefonáty a já se tomu teda vyhýbala jako čert kříži! Mluvit odborně, na úrovni, vysvětlit co vlastně chci a doufat, že mi budou rozumět! Nebo že já budu rozumět jim, což je někdy docela kumšt, s nářečím Indů mám teda problém dost velký! Uff! Teď už to telefonování nějak zvládám, ale jen když jsem sama a kolem mě žádní kolegové. Při jednom druhu mi však vlasy stále vstávají hrůzou a do sekundy jsem zbrocená potem. Zdá se, že Radiologie v naší nemocnici má jakýsi zvrácený druh humoru a kvůli každému vyšetření se Vás rozhodnou vyzvat na slovní souboj. No není divu, když celý den sedí v tmavé komoře, koukají na snímky a sociální kontakt veškerý žádný, takže se baví. Kvůli každému vyšetření volají, proč ho chceme, co očekáváme, jak to změní náš další postup v léčbě, a já se většinou bránit neumím, takže mi to vyšetření zruší. A někdy se stane, že Vám to vyšetření zruší jen tak samo od sebe, aniž by zavolali. Ale já jim to jednoho dne nandám! Za to s Gastrem to pozvedli ještě na vyšší úroveň! Gastroenterology si zvou k sobě na kobereček a jak probíhá jejich souboj bych jednou opravdu chtěla vidět :D



Perlička k naštvání nakonec! :D Ozval se ve mě nějaký sebemrskačský pud a googlila jsem kolik je takový plat Konzultanta. Rozuměj, Junior doktoři to tu taky bohužel nemají slavné, tak jsem si říkala, jak moc se to zlepší postupem času. A uff! Málem jsem z toho dostala infarkt...v přepočtu na koruny tu konzultanti dostávají 200 tis měsíčně, tedy jen v případě, že jsou naplno zaměstnaní v nemocnici...ano nepřidala jsem tam nulu navíc :D Spousta Konzultantů tu ale funguje takzvaně Locum, což znamená, že jsou pod agenturou (které ale oni neplatí ani korunu, to nemocnice platí agentuře, aby jim našla doktora), a vybírají si, co chtějí za směny a v které nemocnici. Tohle můžou dělat i doktoři ze zahraničí. Takže třeba teď jsem potkala doktora z Indie, který vždycky přijede na pár týdnů v roce, vydělá závratný peníz a jede domů. Takže mí drazí kolegové! Hlavy vzhůru! Třeba jednou budete Locum konzultanti v UK a kdybyste narazili na někoho, kdo o to má zájem, směle ráda poskytnu kontakt na jednu takovou agenturu, kterou má pod palcem Český doktor :) A my ostatní můžeme tiše šoupat nohama a snít s hlavou v oblacích! :)




PS: Jen doufám, že to vysvětluju aspoň trochu pochopitelně :D



2 komentáře:

  1. Leni, tak ten plat je dobrá motivace ne? :) Jinak držím palce, ať to dál nějak budeš (muset) zvládat! ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Kači,mě to pořád přijde jako něco tak neskutečně vzdáleného, že mě to asi nijak nemotivuje :D ale třeba jednou začne :) a děkuju ;)

    OdpovědětVymazat