neděle 28. srpna 2016

První týden "doktorování" v Anglii :)

Sedím ve svém stísněném pokojíčku a rozjímám nad tím, jaký vlastně byl můj první týden. Popravdě, hodně jiný, hodně zvláštní. Byly chvíle, kdy jsem jen s otevřenou pusou zírala, a byly další, kdy jsem měla nedaleko k slzám, ale popořadě....možná to jen shrnu v pár bodech, co tu ty začátky obnášejí a co je tu jinak než u nás :)


  • První dva dny. To je tzv "Trust induction" - což v podstatě znamená úvod do jejich ideologie, co jako Trust oceňují, jejich motto, pouštěli nám videa, dělali jsme různé workshopy, ředitel nemocnice nás na videu přivítal a na konci jsme měli seminář o Demenci ( aby všichni věděli, že pacient trpí demencí, tak se jim na postel připevní motýlek jako poznávací znamení). Druhý den jsme měli základy první pomoci, BOZP. Oba dva dny jsme měli zdarma jídlo a pití. To bylo trochu odlišné od toho, jak tu normálně doktoři začínají, protože já měla tu induction dohromady se všema zaměstnancema, co zrovna nastupují. Jinak to mají doktoři pospolu.
  • E- learning: Na konci druhého dne nás usadili k počítačům a na všechna témata jsme měli ještě e- learning a na konci test, plus doktoři měli dalších milion dvěstěpadesát e- learningů navíc - lidská práva, zachování soukromí pacientů, řešení konfliktů, zásady rovnoprávnosti, zásady dezinfekce, mytí rukou, management medicíny, transfuze krve a odebírání krevních plynů (na to jsou i školení jeden na jednoho), hluboká žilní trombóza, vypisování death certificate (za což se doktorovi platí cca 70 liber navíc a znamená to prohlášení smrti a vypsání samotného papíru).
  • Slevy. Slevy. Slevy. Pro všechny pracovníky NHS je k dispozici několik slevových schémat, které můžou, ale nemusí využívat. První vypadá tak, že za poplatek 150 liber, dostanete proplaceno 100 liber ročně na očaře, 100 liber na zubaře (který je tady neskutečně, ale neskutečně drahý a bohužel ne každý si ho může dovolit), příspěvky na akupunkturu, chiropraktika, masáže, prostě každého doktora. Platí vám pobyt v nemocnici, je v tom i pojištění do zahraničí. Za menší zvýšení toho ročního poplatku se do schématu dají zahrnout i děti a manžel nebo přítel.  Další schéma se dá aplikovat na leasing na auto (30% sleva), mobil, oblečení, pobyty, prostě všechno, co si člověk dokáže představit. Holt NHS si svoje pracovníky neskutečně hýčká :)


  • E - portfolio: Ještě jsem ho celé neměla možnost prozkoumat, ale je to seznam toho, co byste se měli za ten rok naučit, dovednosti, ale i znalosti, procedury...navíc vám doktoři musí vypisovat něco jako hodnocení, co vám jde, co ne, na čem musíte zapracovat, je tam několik kolonek na teaching, musíte vypracovat prezentaci, atd. Nejprve musíte dát dohromady něco jako sebehodnotící formulář, kde uvedete, co je vaše silná stránka, co slabina, čeho za ten rok chcete dosáhnout. 
  • Clinical, Educational Supervisor: Educational supervisor je za celý rok jeden a Clinical, těch máte 3 celkově, na každém oddělení jeden. A opravdu na vás dohlíží. Ta moje momentálně dva v jednom, i Clinical i Educational, je Revmatoložka a chce, abych s ní jednou týdně chodila na kliniku, kde si budu vyšetřovat pacienty. 
  • Teaching days: Každý čtvrtek odpoledne se všichni FY1 doktoři slezou do knihovny a máme 4 hodiny přednášek, teď jsme měli na předepisování léků například.
  • ILS, ALERT kurzy. Všichni se povinně musíme přihlásit na kurz Immediate life support, ALERT je kurz jak rozpoznat akutní život ohrožující stavy.
  • Služby tzv on call: Celý systém práce je postaven na tom, že máme 14 dní práce na oddělení a 14 dní služeb. Slouží se 12- ti hodinovky na akutních odděleních, denní  8:30 am - 8:30 pm, noční 8:30 pm - 8:30 am. A já mám tu první hned příští týden, aspoň že teda tu denní, ale i tak. Víc o tom nic moc nevím, což je možná dobře, jelikož už teď jsem po* :D Do těchhle 14 dnů jsou zařazeny i víkendy, ale je to třeba dva dny v kuse a pak den volno, po nočních dvou dnech jsou dva dny volna. 

Těch odlišností je ještě dost, ale to třeba až příště. Poslední věc, co tak nějak vyzdvihnu je jejich šílená posedlost guidelinama a zkratkama!! Oni prostě mají pro každé onemocnění zkratku, naprosto každé. Takže já jsem prostě většinu dne úplně ztracená a o volných chvílích studuju zkratky :D PCA, CVA, UTR, LRTI, LOC, LSW, CKD, PCP, MST, CTPA...atd,atd... A tím víc proto, že náš konzultant na oddělení je Ind a já mu prostě rozumím horko těžko...a vrchol všeho, oni mu nerozumí ani pacienti :D Přišla za mnou pacientka, jestli bych jí nemohla vysvětlit co teda s ní bude, že doktorovi nerozuměla :D Tak já, která tam byla druhý den, jsem jí vysvětlovala ve dvou větách, co jsem tak pochytila a to toho nebylo moc :D 

Já ani nečekala, že to budu mít lehké. Ano, všichni jsou hrozně nápomocní a hodní, ale holt je tu určitá bariera jak v medicíně (což z částí mám kvůli roční pauze, z části neumím každé slovíčko anglicky), tak v jazyku (buď nerozumím jejích cizímu přízvuku, nebo hodně silnému přízvuku, který tu mají Angličani, který je ale stejně neskutečně vtipný, takže se občas uchichtávám do dlaně :D ) a v neposlední řadě jsem hodně znevýhodněná tím, že všichni ostatní doktoři na mojí pozici mají náskok 3 týdnů a zdá se, že už vědí svoji cestu nemocnicí a oddělením, navíc "vyrůstali" s povědomím jak to v nemocnici chodí, já ne. Personál ode mě očekává, že už tak nějak vím, co a jak, a když na ně vybalím, že jsem tu první týden, tak na mě koukají, jak je to možné :)

PS: Normální pracovní doba je cca 8:30 - 17:00. To cca je tam proto, že prakticky můžete přijít kdykoliv mezi 8 a 9 :D




PSS: Ještě poslední vysvětlení...zmínila jsem Trust a NHS. NHS neboli National Health System je po celé zemi rozdělen na několik Trustů, cca krajů, a jeden Trust spravuje všechny nemocnice v kraji, takže já pracuju pro East Lancashire Hospital Trust, konkrétně Royal Blackburn Hospital :)

Žádné komentáře:

Okomentovat