sobota 7. listopadu 2015

Guy Fawkes Night aneb trochu "silly" svátek

Guy Fawkes Night, Bon Fire night, později Noc ohňostrojů, je vlastně tak trochu "silly" svátek. Oslavovat neschopného chlapíka, který nezvládl splnit svůj úkol? Přiznejme si, to by každý z nás mohl mít svůj svátek. Pravda, on to chtěl rozjet ve velkém. Se svou skupinkou kamarádů chtěl v roce 1605 vyhodit do vzduchu parlament kvůli několika protikatolickým zákonům. No, on ani Guy Fawkes nebyl "lídr", měl jen za úkol hlídat střelný prach pod parlamentem a ve správnou dobu tyto sudy zapálit. Nikdy se tak však nestalo, jelikož ho našli a zatkli. Od té doby se po Londýně začaly zapalovat ohně 5.listopadu jako připomínka. Každý oheň měl také svého vycpaného panáka, který měl představovat zrovna nenáviděnou osobu- papeže, později měly reprezentovat Guy Fawkese. Jelikož jsou Britové lid mírumilovný, tak se tato tradice s panákem udržela jen málokde.


Dnešní oslavy probíhají pod znamením obrovského ohně a několikatýdenních, každodenních ohňostrojů, které vyvrcholí 5.11. a pokud onen den není víkend, tak pak znovu o víkendu. Britové si prostě vždycky najdou důvod, kdy se sejít a mít "nice chat". Podkladem pro oheň jsou dřevěné palety, které se u nás hojně vykupují a tak jsem si i trochu "silly" připadala já, když mě napadlo, že u nás by tahle hromada přes noc nepřežila, jelikož by ji někdo rozkradl. Člověk si ani neuvědomí, jak moc je ovlivněn svým národem, dokud neodjede do zahraničí a nepozná ten rozdíl :D (Mimochodem, asi jsme tady považováni za zloděje, něchtějí nám otevřít bankovní účet, protože jsme z ČŘ, juch!) Tradiční jídlo jsou brambory v alobalu přímo z ohně, marshmallow a jablka v karamelu nebo čokoládě. My jsme si pro velký úspěch tuto akci zažili dvakrát. Jednou v Rugby klubu, kde ohňostroj trval asi 40min! To ani na Silvestra u nás není! A podruhé o víkendu na farmě pod záštitou Sea Scouts.









Nikdy jsem nebyla a nebudu velký fanda ohňostrojů, jsem spíš jako ti psi, v uctivé vzdálenosti, nejlépe zalezlá pod postelí. Pokaždé, když to vystřelí, tak kontroluju směr a počítám případné oběti, popřípadě si opakuju co dělat s popáleninami a s hrůzou jsem si uvědomila, že nevím anglické číslo na záchranku!



Poznatek na konec. Naše česká kuchyně a pitivo je prostě jedinečné! Jakmile přidám do jídla naše české grilovací koření, rodinka se může po tom utlouct. U večeře jsme vypili celou láhev Ryzlinku z Čejkovic, což taky není běžné. A já se tu odprezentovala asi jako alkoholik, protože večer na Bonfire night jsem si nedala pivo a hned mě zpovídali, co mi je a jestli mi není špatně :D




Žádné komentáře:

Okomentovat